Integracja
O INTEGRACJI W NASZYM PRZEDSZKOLU
„Kiedy śmieje się dziecko, śmieje się cały świat” J. Korczak
Celem integracji w naszym przedszkolu jest stworzenie dzieciom niepełnosprawnym takich warunków, aby mogły włączyć się w grupę rówieśnicza na zasadzie równości praw i obowiązków. Nauczyciele starają się niwelować skutki niepełnosprawności wychowanków poprzez stymulowanie ich rozwoju i stwarzanie warunków do optymalnego funkcjonowania. W 2003 roku po raz pierwszy w naszej placówce powstały oddziały integracyjne. W grupach integracyjnych liczących do 20 dzieci może przebywać od 3 do 5 niepełnosprawnych. Dzieci niepełnosprawne uczestniczą w zajęciach programowych z całą grupą przedszkolną oraz biorą udział w indywidualnych zajęciach ze specjalistami. W oddziale integracyjnym pracuje jednocześnie dwóch nauczycieli. Nauczyciel – wychowawca prowadzący grupę oraz nauczyciel wspierający, posiadający wykształcenie w zakresie pedagogiki specjalnej. W placówce pracują specjaliści: oligofrenopedagog, logopeda, terapeuta pedagogiczny, pedagog specjalny, specjalista gimnastyki korekcyjnej. Zgodnie z potrzebami dziecka specjaliści tworzą Indywidualny Program Edukacyjno - Terapeutyczny lub Indywidualny Program Wczesnego Wspomagania Rozwoju Dziecka.
CELE INTEGRACJI
„Każdy ma prawo do szczęścia i swojego miejsca w społeczeństwie” M. Grzegorzewska
W przedszkolu integracja polega na pełnym uczestnictwie dzieci niepełnosprawnych w „życiu przedszkola”. Poprzez wspólne zabawy dzieci zdrowe i z deficytami rozwojowymi mogą, poznawać siebie, uczyć się wzajemnej tolerancji i akceptacji. To w przedszkolu dzieci mają okazję, aby w sposób naturalny nauczyć się właściwego stosunku do niepełnosprawnych:
- stworzenie warunków optymalnego rozwoju dzieciom zdrowym i niepełnosprawnym,
- stwarzanie możliwości do rozwijania potencjału twórczego dzieciom zdrowym i niepełnosprawnym,
- uwrażliwianie dzieci zdrowych na potrzeby innych,
- nauczenie odczuwania radości z niesienia pomocy innym,
- zapewnienie wsparcia rodzinie dziecka zdrowego oraz o specjalnych potrzebach edukacyjnych
KORZYŚCI Z INTEGRACJI
Dla dziecka o specjalnych potrzebach edukacyjnych:
- Dziecko ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi uczy się przez obserwację swoich rówieśników.
- Przebywa w naturalnym środowisku (nie jest izolowane).
- Staje się bardziej komunikatywne. Nawiązuje relacje z rówieśnikami.
- Dziecko niepełnosprawne ma większą motywację do nauki i stawania się coraz bardziej samodzielną osobą.
- Integracja sprzyja rozwojowi umiejętności społecznych.
Dla zdrowych rówieśników:
- Wzrasta u dzieci poziom tolerancji, wrażliwości, otwartości, szacunku, troski, empatii, odpowiedzialności.
- Rozwijane są od najmłodszych lat prawidłowe postawy wobec niepełnosprawnych osób.
- Przedszkole stwarza możliwość indywidualnego podejścia do każdego dziecka (mało liczne grupy) oraz indywidualnego rozwijania zdolności.
- Dzieci mogą korzystać w placówce z pomocy specjalistów.
- Dzieci są bardziej uspołecznione.
Dzieci zdrowe i niepełnosprawne wzajemnie się poznają, oswajają ze swoją innością,wpływają na siebie, stwarzają sytuacje, które w naturalny sposób modyfikują zachowania. Naturalność reakcji wzmacnia zaufanie do siebie dzieci niepełnosprawnych i pomaga im w odnajdywaniu własnej tożsamości. Możliwość uczestnictwa w grupie rówieśniczej stymuluje rozwój dzieci niepełnosprawnych chroniąc je jednocześnie przed izolacją. Doświadczenia zdobyte w gronie zdrowych, prawidłowo rozwijających się dzieci daje im warunki niezbędne w drodze do samodzielności i opanowania licznych umiejętności i sprawności takie jak mowa, sprawności psychoruchowe oraz doświadczenia emocjonalne będące bazą dotworzenia pozytywnego obrazu samego siebie oraz kształtujące dobre relacje z innymi ludźmi.