Wczesne wspomaganie rozwoju
Wczesne wspomaganie rozwoju to specjalistyczne zajęcia, z których skorzystać mogą potrzebujące go dzieci do czasu rozpoczęcia nauki w szkole.
Rodzice zazwyczaj bacznie obserwują rozwój małych dzieci i cieszą ich nawet najdrobniejsze rzeczy, takie jak np. to, że maluch zaczyna podnosić główkę czy uśmiechać się na ich widok. Tak jak pokonywanie przez pociechę kolejnych rozwojowych kroków milowych może z całą pewnością niebywale cieszyć, tak i odwrotnie – powodem znacznego nawet niepokoju może być zaobserwowanie, że pociecha rozwija się zdecydowanie wolniej niż jej rówieśnicy. Podejrzewając, że rozwój dziecka może być opóźniony, zdecydowanie warto zasięgnąć porady specjalisty. Możliwe bowiem jest, że pociecha wymaga wdrożenia wczesnego wspomagania rozwoju (WWR).
Celem wczesnego wspomagania rozwoju jest wspieranie rozwoju dziecka we wszystkich sferach jego funkcjonowania. Zajęcia w ramach WWR prowadzone mogą być przez różnych specjalistów, bo zarówno przez psychologów, jak i pedagogów oraz przez logopedów . Dokładny wybór zajęć uzależniony jest od potrzeb dziecka.
Zajęcia te mogą być przeprowadzane w różnych placówkach. Odbywają się w poradniach psychologiczno-pedagogicznych, w przedszkolach lub w szkołach podstawowych.
Pomoc ta przysługuje tym dzieciom, u których stwierdzone zostanie opóźnienie rozwoju. Mówiąc konkretnej, wśród problemów, których stwierdzenie bywa wskazaniem do WWR, wymienić można przede wszystkim:
-zaburzenia ze spektrum autyzmu,
-niepełnosprawność intelektualną,
-opóźnienie rozwoju mowy,
-opóźnienie rozwoju ruchowego,
-znaczne wady wzroku,
-deficyty słuchu.
Warto podkreślić, że dzieci mogą korzystać z WWR od momentu stwierdzenia u nich nieprawidłowości rozwojowych do chwili rozpoczęcia przez nie nauki w szkole. Ważne jest to, aby oddziaływania terapeutyczne wdrażać możliwie jak najwcześniej: im szybciej zostaną one rozpoczęte, tym większe stają się szanse na to, że uda się zniwelować deficyty rozwojowe u dziecka.
Do tego, aby dziecko mogło korzystać z wczesnego wspomagania rozwoju, konieczne jest posiadanie opinii o potrzebie WWR.
Wczesne wspomaganie rozwoju pomaga nie tylko dziecku, ale i jego rodzinie. Opiekunom zapewniana jest chociażby psychoedukacja, której istotą jest wyjaśnianie, skąd mogą brać się występujące u malucha trudności, a także informowanie o tym, jak rodzice powinni reagować w razie przejawiania przez ich pociechę nieprawidłowych zachowań.
lek. Tomasz Nęcki
bibliografia:
https://www.gov.pl/web/edukacja-i-nauka/wczesne-wspomaganie-rozwoju
Zapraszamy do lektury naszych innych artykułów:
https://czpfeniks.pl/wizyta-u-psychiatry-dzieciecego-kiedy-warto-o-niej-pomyslec/
https://czpfeniks.pl/sen-i-zasypianie-dzieci/